Coraz częściej pracownie projektowe przyjmują zlecenia na projekty aranżacji lokalu użytkowego.

Najczęściej takim lokalem użytkowym jest sklep. Co się takiego stało, że właścicielom sklepów zależy na ładnym, modnym, estetycznym wyglądzie wnętrza wcale przecież nie reprezentacyjnego? Otóż właśnie sklep stał się lokalem nie tylko użytkowym, ale i reprezentacyjnym. To wizytówka przedsiębiorstwa. Tak jak salon w domu jest wizytówką gospodarzy. Dlatego aranżacja salonu jest tak ważna.Ubranie lokalu w kwiaty lub rosliny…

Biznesmen starający się wprowadzić na rynek nową firmę i równocześnie markę, musi zadbać o jej dobry wizerunek.

Sklep danej firmy musi być nie tylko ładny i funkcjonalny, ale musi mieć swój własny niepowtarzalny styl, który będzie kojarzony z tą właśnie marką. Wielkie koncerny dawno już to zauważyły i swoje lokale (nie tylko sklepy) urządzają zawsze tak samo. Powtarza się kolorystyka, rodzaj mebli i ich rozmieszczenie. Po co? By klient z daleka rozpoznawał firmę, by wybrał jej lokal i czuł się tam jak u siebie. Wystarczy przyjrzeć się popularnym barom z tzw. szybkim jedzeniem jak Mc’Donald czy KFC. Na całym świecie wyglądają tak samo.

Walka o klienta nie jest niczym niezwykłym w systemie prawdziwie kapitalistycznym. Każdy sposób jest dobry by przyciągnąć klienta do siebie, by namówić go na kupowanie w naszym sklepie, na korzystanie z naszej restauracji, salonu fryzjerskiego, kosmetycznego, solarium, biura podróży. Dobra aranżacja wnętrz lokali użytkowych jest niczym innym jak elementem kampanii na rzecz zdobycia klienta. I tak być powinno. W końcu na tym właśnie, w ujmując rzecz w skrócie, polegają mechanizmy wolnej gospodarki – klient decyduje.

Każdy z nas ma swój ulubiony sklep, zakład fryzjerski czy księgarnię i to nie tylko ze względu na jakość oferowanego nam towaru czy usługi. Liczy się również nasze samopoczucie w danym pomieszczeniu.

Co cenimy sobie w wystroju lokali użytkowych?

Przede wszystkim wygodę.

Oczekując na swoją kolej w salonie fryzjerskim znacznie lepiej jest rozsiąść się na pięknej, szafirowej kanapie i podziwiać konsekwencję kolorystyczną we wszelkich elementach wystroju i wyposażenia, niż męczyć się na drewnianym taborecie ze wzrokiem wbitym w posadzkę pamiętającą lata sześćdziesiąte XX wieku.

lokal

Robiąc zwyczajne zakupy spożywcze, wolimy wybrać nawet oddalony od naszego miejsca zamieszkania sklep, jeśli zakupy robi się tam wygodnie. Nowoczesne, ładne i funkcjonalne regały dobrze eksponujące towar zachęcają do zakupów.

A sklep odzieżowy? Tu styl wystroju ma jeszcze większe znaczenie, bo kojarzy się -nawet podświadomie – ze stylem i jakością ubrań w nim oferowanych. Szanująca się elegantka w średnim wieku omijać będzie sklep urządzony w stylu młodzieżowym z dominacją boksów i różowych wieszaczków , ale z chęcią wejdzie do sklepu z drewnianymi, stylowymi półkami i wieszakami, z dużymi lustrami i wygodnymi przestronnymi przebieralniami.

Mała zagracona księgarnia może ma urok dla studentów – moli książkowych. Ktoś taki oderwany od rzeczywistości nie bardzo zwraca uwagę na aranżację wnętrza, na wygodę i funkcjonalność. Ale większość ludzi woli udać się na przykład do Empiku i „wypróbować” książkę czytając ją na wygodnej, wyściełanej kanapce lub przy eleganckim stoliku popijając kawę.

Jeśli więc przedsiębiorca, handlowiec, restaurator chce by jego firma przynosiła zyski, niech najpierw zainwestuje w dobry projekt sklepu, projekt restauracji, projekt salonu fryzjerskiego.